top of page

Time for shooting 2

Frissítve: 2023. júl. 5.



Az előző részben a Kodak Vision filmek térhódításáról írtam. Ebben a részben a Budachrome Vision filmcsalád három tagját mutatom be, de előbb néhány általános tudnivalót osztok meg veletek. Nyilván már sokan tudjátok, hogy ezek a filmek nem hívhatóak a klasszikus színes előhívó vegyszerben a C-41-ben. Ezek a nagy érzékenységű filmek rendelkeznek egy korom réteggel (ú.n. fényudvarmentesítő réteg), amit előhívás előtt le kell oldani a filmekről. Ezt a fázist a mozifilmek hívója az ECN-2 végzi el. Az ország legnagyobb kapacitású ECN-2-es labor vezetője, Szilas Szilárd mutatja be ezt az eljárást.


Míg a hagyományos C-41 4 lépésben, addig az ECN-2 11 lépésben dolgozik.

A színhívás, halványítás, fixálás és szuperstabilizálás folyamatát a mozifilmek esetében több előfürdő és öblítés illetve folyóvizes mosás tagolja. Ennek köszönhetően az ECN-2 nemcsak a mozifilmesek, de a fotósok számára is egy jól archiválható színes film nyersanyagot eredményez. A színhívó anyaga más és a kidolgozás hőfoka is eltér. A C-41, 38 Celsius fokon, az ECN-2 pedig 41 Celsius fokon hív. A hatóanyag mássága egy lágyabb karakterisztikájú, rendkívül részletgazdag, nagy átfogású filmréteget alakít ki. Korábban inkább a szkennelés volt divatos ezekről a filmekről, mivel a régebbi RA-4-es színes fotópapírokra kontrasztszegény, lágy képeket lehetett csak nagyítani. A mai lézeres levilágító fejekhez hangolt színes fotópapírok már sokkal jobb eredményt adnak.


Mi is kipróbáltuk a filmeket. Mátyus Andrea laboráns fotózott a Daydream 250D és a Nightshift 500T filmre is, majd előhívás után szkennelte és kézi nagyításokat is készített.

Lássuk az eredményeket!


Budachrome Daydream 250D


Napfény érzékenyítésű színes negatív, 250 ASA. Színhelyesre lehet hangolni, vagy enyhén ciánosra. Nem lejárt, nincsen alapfátyol, könnyen hangolható akár Photoshop-ban a szkennelt változat, akár sötétkamrában szűrőzve.


13x18 cm kézinagyítás Fuji DP2 fényes fotópapíron (készítette: Mátyus Andrea)


szkennelt változat (Pakon -135 automata szkenner)


13x18-as kézinagyítás Fuji DP2 fényes fotópapíron (Mátyus Andrea)


szkennelt változat ( Pakon-135 automata szkenner)



A Budachrome Nightshift 500T műfényérzékenyítésű színes film, főleg esti, vagy beltéri műfényre hangolt nyersanyag. Mi napfényben próbáltuk ki, így kékes hangulatú felvételek készültek.

kontakt


kézinagyítás Fuji DP2 fényes fotópapíron (Mátyus Andrea)


szkennelt változat ( Pakon-135 automata szkenner)


kézinagyítás Fuji DP2 fényes fotópapíron (Mátyus Andrea)


szkennelt változat ( Pakon-135 automata szkenner)


A szkennelések hidegebb, keményebb hangulatúak, szemben a kézi nagyítások részletgazdag és színre szűrt lágyabb világával. Nálunk a laborban mindkettőt kipróbálhatjátok, ráadásul most bevezető áron és akciósan áruljuk a Budachrome színes és fekete fehér filmjeit.


A következő részben kipróbáljuk a Budachrome Lomo - a fekete fehér mozifilmet.













344 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page